Neden? Nasıl? Ne zaman?
Nerede?
Bilgisayar Destekli
Eğitim
- Neden Bilgisayar Destekli
Eğitim?
a)
Bilgisayar kullanılarak bilginin
kalıcı olma süresi yükseltilebilmektedir.
Hafızada Kalma
Oranları:
METOD
|
%
|
METOD
|
%
|
Her 100 birim bilgi, hangi yöntemde
ne kadar akılda kalıyor, hatırlanabiliyor?
ABD Drexel
üniversitesi
Mühendislik öğrencileri için geliştirilmiş bir eğitim
tecrübesi
An Enhanced Educational Experience for Engineering Students
E4 projesi 1988–1997 dönemi sonuçları
|
Okuma
|
10
|
Film
izleme
|
50
| |
Dinleme
|
20
|
Sergiyi
gezme
|
50
| |
Resme bakma
|
30
|
Gösteri
izleme
|
50
| |
Tartışmaya
katılım
|
70
| |||
Konuşma
yapma
|
70
| |||
Dramatik sunum
yapma
|
90
| |||
Gerçek bir deneyi
canlandırma
|
90
| |||
İnteraktif multimedya
|
90
| |||
Bir projeyi
gerçekleştirme
|
90
|
İnsanın İletişim
Kapasitesi
İletişim
Ortamı
|
Geçici Hafızaya
Kayıt
Hızı
|
Kalıcı Hafızaya
Kayıt
Hızı
|
Duyma
|
640.000
b/s
|
2
b/s
|
Tat,
Koku
|
Veri
Yok
|
Veri
Yok
|
Dokunma
|
13.000.000
b/s
|
40
b/s
|
Gözle
İzleme
|
1.000.000.000
b/s
|
3.125
b/s
|
Bilinçli
İzleme
|
7.000.000.000
b/s
|
21.843
b/s
|
İnteraktif
İletişim
|
880.000.000.000
b/s
|
2.750.000
b/s
|
(Kaynak:
Kişisel Zaman Yönetimi Yazarı: Marion E. Haynes)
b)
Her türlü proje bilgisayar ortamında
gerçekleştirilebilir.
Bilginin kalıcı
olma süresini uzatan etkenlerden biri olan proje geliştirme işlemini bilgisayar
ortamında yapmak maliyeti düşürmeye ve bazı durumlarda projeyi daha kolay
geliştirmeye imkân vermektedir.
c)
Bilginin hafızada kalması için
uygulanabilecek yöntemlerin istisnasız hepsini bilgisayar ortamında
gerçekleştirmek mümkündür.
Okuma,
dinleme, Resme bakma, Film izleme,
Sergiyi gezme, Gösteri izleme, Konuşma yapma, Dramatik sunum yapma, Gerçek bir
deneyi canlandırma, Tartışma işlemleri bilgisayar kullanılarak
yapılabilmektedir.
d)
Irmağı yukarı akıtmak mümkün
değildir.
Ülkelerin
gelişiminde teknolojinin kullanılması bir zorunluluktur. Hayatın tüm alanlarında
olduğu gibi öğretimde de bilgisayardan azami derecede yararlanılması bir
zorunluluktur.
e)
Yetişmekte olan nesil bilgisayar
kullanmaktan hoşlanmaktadır.
Bilgisayar
kullanımı, özellikle ergenlik öncesindeki kişilerin uzun süre ilgilerini
çekebilmektedir. Bilgisayarın bu özelliği öğretim amacıyla
değerlendirilmelidir.
f)
Öğrenme hızına uygun öğretim imkânı
verir.
Okullarımızda,
sınıftaki öğrencilerin genelinin öğrenme hızına uygun öğretim yapılması
zorunludur. Öğrencilerin öğrenme seviyelerindeki farklılıklar öğretmenlerin
yaşadığı en büyük sıkıntılardan biridir. Öğretimde bilgisayar kullanılarak her
öğrencinin öğrenme hızına bağlı bir öğretim gerçekleştirmek mümkündür.
2. Bilgisayar Destekli Eğitim Nasıl
Olmalıdır?
Okullarımızda her öğrenciye bir
bilgisayar kullanma imkânı tanımak yüksek maliyetli bir uygulamadır ve şu
aşamada böyle bir uygulamaya gerek yoktur.
Evlerde bilgisayar kullanımı süratle
yaygınlaşmaktadır. Evlerde bulunan bu bilgisayarların öğretim amaçlı olarak
değerlendirilmesi mümkündür.
Evlerde bulunan bilgisayarlar
genellikle teknolojik gelişmelere adapte edilmemektedir. Bu nedenle öğretimde
kullanılacak programların eski teknoloji bilgisayarlarda çalışması mümkün
olmalıdır.
Programlar öğretim müfredatına ve
öğretmenin öğretme tekniğine uygun olmalıdır. Bu nedenle öğretimde kullanılacak
programlar öğretmen ve öğrencileri tarafından
geliştirilmelidir.
Ders materyali olarak kullanılacak
programların üretilmesinde kullanılacak programların kısıtlı veya demo sürümlerini ücretsiz olarak temin etmek mümkündür. Bu programların dışında ders materyali
üretmede kullanılabilecek birçok ücretsiz yazılım mevcuttur. Öğretmen ve
öğrencilerin bu programları nereden temin edebilecekleri ve nasıl kullanacakları
anlatılmalıdır.
Öğrencilerin bilgisayar ortamında ders
materyali hazırlamaları teşvik edilerek öğretimde bilginin kalıcı olması
sağlanmalıdır.
İlk aşamada periyodik aralıklarla kullanıma
sunulacak sanal ünite dergileri
hazırlanmalıdır. Hazırlanacak sanal ünite dergilerinin http://www.brainpop.com ve http://skoool.meb.gov.tr/
adreslerindeki web sitelerin tüm özelliklerini taşıması
gerekir.
3. Bilgisayar Destekli Eğitime Ne
Zaman başlanmalıdır.
Bilgisayar faresini hareket ettirme
becerisine sahip olmak bilgisayar destekli eğitimden yararlanmak için
yeterlidir. Okul öncesi dönem dâhil olmak üzere bilgisayar destekli eğitim
yapılabilir.
Gelişmiş ülkelerde öğretimde
bilgisayardan azami derecede yararlanılmaktadır. Toplumumuzda, öğretimde
bilgisayardan azami derecede yararlanılmaması, gelişmiş ülkelerle aramızdaki
gelişmişlik mesafesinin artmasına neden olmaktadır. Aleyhimize olan bu durumu sona erdirmek için
vakit kaybetmeden, ŞİMDİ
bilgisayardan azami derecede yararlanabilmenin yolları araştırılmalı ve
uygulamaya koymalıyız.
4. Bilgisayar Destekli Eğitim Nerede
Yapılmalıdır?
Toplumumuzda yaygın olan inanış
öğretimin okullarda yapılması gerektiğidir. Türkçemizde kullanılan hayat okulu,
hayat üniversitesi deyimlerine rağmen öğrenme faaliyetini yaşantımızın her anına
uygulama bilinci yerleşmemiştir. Bilgisayar, öğrenme mekânını okul sınırları
dışına çıkarmaya imkân vermektedir. İnternet aracılığıyla, bilgisayar bulunan
her yerde, her türlü bilgiye ulaşma imkânı mevcuttur. Öğretmen ile öğrencinin
aynı mekânı/aynı zamanı paylaşma zorunluluğu ortadan kalkmaktadır. Öğretimi
zaman ve mekân ile sınırlandırmak toplumumuzun en büyük yanılgılarından
biridir.
SONUÇ:
Koşmaya başlayabilmek için önce İLK
ADIMIN atılması gerekir. Bilgisayar Destekli Eğitimde ilk adım atılmıştır…
Koşuda geri kalmamak için, lütfen adımlarımızı
hızlandıralım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder